Ja, ik wil van mijn negatieve gedachten en gevoelens af!

Ik wil zijn wie ik ben en doen wat ik echt wil!

“De oorzaak ligt niet altijd bij jou, maar de oplossing wel” 

ACT Therapie en Coaching

1 volledige week begeleiding in Spanje.

Ja, je leest het goed. Omdat wij in Spanje wonen verblijf je die dagen bij ons. Van woensdag tot woensdag. Je krijgt een eigen slaapkamer met eigen badkamer. We wonen in een mooi huis aan de Costa Brava ongeveer 60km. boven Barcelona. Ons huis bevindt zich in een mooi natuurgebied en op 1 km. vanaf het strand. Een ideale omgeving voor wandelingen en meditaties. We doen gemiddeld 4 gesprekken en oefeningen verdeeld over de dag. Meditaties niet meegerekend. Daarnaast heb je ook wat ‘eigen’ tijd nodig voor de oefeningen en natuurlijk je eigen ontspanningsmomenten. We ontbijten, lunchen en doen de warme maaltijd met elkaar. De prijs is € 980 euro, dat is slechts € 140,- per dag. Je verblijf, ontbijt, lunch en maaltijden zijn hierbij inbegrepen. Exclusief je eigen reiskosten.

Op deze pagina vindt je uitgebreide informatie.
Gebruik onderstaande links om direct naar het onderwerp te gaan.

> Jouw hulpvraag en mijn werkwijze <

> Over ACT therapie <

> Coaching, motiverende gespreksvoering, compassie en zelfspraak <

> Wetenschappelijk onderzoek <

> Waar en wanneer <

> Het weekprogramma <

> Hoe gaan de ceremonies <

Voor wie.
Als je vindt dat je lang genoeg hebt geworsteld met je psychische problemen en als de benadering vanuit ACT therapie en mijn werkwijze zoals op deze website staat beschreven je aanspreken dan nodig ik je uit om je aan te melden voor vrijblijvend telefonisch gesprek.  

Jouw hulpvraag geeft richting aan de invulling van de dagen.
Tijdens de dagen in jouw sessieweek zoeken we samen naar de oorzaken én vooral de oplossingen van de problemen die jij ervaart zoals je die mij tijdens een telefonisch gesprek hebt aangegeven of door het invullen van een formulier of test. Je ervaart waarom je al zolang worstelt met je psychische problemen zoals angst, schuldgevoel, onzekerheid, laag zelfbeeld en de problemen en beperkingen die deze veroorzaken in je leven. Dit is ook het beginpunt om tot verandering te kunnen komen. Je leert o.a. door oefeningen, korte rollenspellen en metaforen om keuzes te maken richting wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Je hebt zelf ook de keuze om te veranderen maar die kan je waarschijnlijk pas maken als je uit je negatieve vicieuze cirkel wordt geholpen.

7 actieve dagen of wekelijks 1 uurtje therapie.
Denk zelf na wat je goed zal doen: Slechts één gesprek per week en iedere keer direct weer terug naar je omgeving of een hele week actief maar ontspannend werken aan inzichten en verandering in juist een heel andere omgeving. Dus even weg van bepaalde triggers om echt alleen met jezelf bezig te zijn. Heb je hier vragen over bel of mail me maar.

Mijn werkwijze.
In mijn werkwijze combineer ik mijn visie (levenservaring) en eerder gedane trainingen met verschillende psychologische benaderingen uit onder andere ACT therapie, motiverende gespreksvoering, mindfulness meditatie en zelfspraak. Mindfulness is overigens ook een onderdeel van de ACT therapie voor het samen doen van korte oefeningen. Ik bereid me graag voor aan de hand van jou hulpvraag. 

Dagindeling met gesprekken en oefeningen.
Ik geef er de voorkeur aan om flexibel te zijn in de tijdsduur van de gesprekken en oefeningen. Het hangt af hoe deze verlopen. Soms is een pauze op zijn plaatst en soms voelt het beter aan om ‘door te gaan’. De gesprekken en oefeningen verdelen we over de dag. Je hebt natuurlijk ook tijd voor de oefeningen en eventuele andere opdrachten die thema’s kunnen worden in een volgend gesprek. Je houdt echt wel wat vrije tijd over hoor. Hoe meer ongedwongen en ontspannen we samenwerken, hoe effectiever ervaren wij beide het resultaat. Wederzijds vertrouwen, eerlijkheid en openheid komen het resultaat natuurlijk ook te goede.

Hieronder lees je meer over ACT, coaching, Motiverende gespreksvoering, compassie en zelfspraak.

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapie.

ACT is een nieuwe vorm van gedragstherapie waarmee je leert op een andere manier met je vervelende gedachten en gevoelens om te gaan. Het accepteren dat pijn onvermijdelijk is in het leven en dat je juist door ACT leert kiezen dat deze pijn niet een leven met alleen lijden hoeft te zijn. ACT therapie zijn gesprekken met veel oefeningen en het gebruik van tal van metaforen om je te laten ervaren dat ieder gevecht die je in je hoofd hebt met je negatieve gedachten zinloos zijn en je veel energie kost.

Mentale flexibiliteit.
ACT
bestaat uit 6 verschillende vaardigheden:

  • Acceptatie.
    Het toelaten en actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden in je leven die je eigenlijk liever niet zou willen hebben of ervaren én waar je met je gedrag geen invloed op kunt hebben.
  • Defusie.
    De gehechtheid aan het denken loslaten. Je niet te identificeren met je gedachten.
  • Mindfulness.
    De vaardigheid om oordeelvrij in het hier-en-nu je ervaringen te observeren en te ondergaan, zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden. 
  • Het zelf als observerende zelf.
    Het jezelf leren zien in samenhang met je omgeving. Je problemen zijn niet wie je bent. Je leert een andere meer flexibelere manier met je zelf om te gaan.
  • Je waarden.
    Ontdek wat je werkelijk belangrijk vind in je leven, zoals gezondheid, relaties, vriendschap, ontwikkeling, spiritualiteit, creativiteit enzovoorts. Waarden geven meer een richting aan dan een doel. 
  • Je toegewijde acties.
    Je bereidheid om dingen te gaan ondernemen op basis van je waarden. We gaan direct kleine stappen zetten. 

De vaardigheden die je leert hebben als doel het vergoten van je mentale flexibiliteit. Je voorkomt hiermee dat je leven belemmert wordt door de problemen die je tegenkomt op je levenspad.

Gesprekken, oefeningen, mindfulness, meditatie, metaforen.
We hebben veel gesprekken samen. Ik neem de tijd voor je en neem jij ook gerust de tijd want juist stiltes in gesprekken zijn erg belangrijk. We bespreken dan blijkbaar een belangrijk (moeilijk) onderwerp. Als het onuitgesproken woord (een weggestopte emotie) is gehoord werkt dat bevrijdend en wordt de hele therapie veel effectiever. De gesprekken bestaan ook uit veel oefeningen. We gebruiken metaforen als beeld spraak omdat die vaak makkelijker begrepen worden dan woorden en doen mindfulness oefeningen. Je kan aangeven wat je een fijne plek vind voor deze gesprekken. In het huis, buitenom het huis of tijdens een bos- of strandwandeling. De omgeving en het klimaat is ideaal hiervoor. Ook als je alleen wilt wandelingen, mediteren of oefeningen wilt doen.

Coaching.

Het deel van de behandeling waar meer de focus wordt gelegd op het inzetten van jouw kracht naar verandering toe wordt vaak coachen genoemd. Bij therapie ligt vaak de aandacht vaak op de aspecten waarom dat juist niet gaat. Therapie en coachen zijn deze week dus aan elkaar verweven.
Bij het coachen leer je op je eigen gedrag te letten waardoor je meer in balans komt met jezelf en anderen. Minder afhankelijkheid, minder conflicten en meer begrip en positieve interactie met anderen. Je voelt je lichamelijk en geestelijk sterker en gezonder doordat je chakra’s weer in balans raken waardoor je energiestroom zich gaat herstellen.

Motiverende gespreksvoering.

Je hebt misschien al gemerkt dat het geen effect heeft als iemand jou zegt wat je móet doen. Ook al is het met de beste bedoelingen. Meestal doe je dát dan juist net niet. Herkenbaar?
Tijdens mijn training Motiverende gespreksvoering heb geleerd hoe we in gesprekken jouw eigen motivatie en kracht kunnen aanroepen. Verandering die voor de lange termijn werkt, is alleen mogelijk als de motivatie echt diep uit jezelf komt en als je weet waarom je het doet en dát je het kan.

Compassie en zelfspraak.

Afhankelijk van jouw (oorsprong) van je gedachten en je problemen kunnen we op het thema compassie en zelfspraak uitkomen. We onderzoeken samen hoe onjuist bepaalde gedachten zijn over jezelf met als doel ze op te lossen zodat er ruimte ontstaan voor andere jouw waarheid.

Compassie is liefde voor jezelf, minder streng voor jezelf, jezelf vergeven, maar ook anderen. Hiermee kom je los van bepaalde belemmerden gedachten en kan je kijken naar de toekomst.

Zelfspraak kan ook een manier zijn om los te komen van diep opgeslagen belemmerende overtuigingen uit je verleden of door onverwerkte emotionele trauma’s. Zelfspraak wordt ook veel in de topsport gebruikt.

“Krijg inzichten hoe je kunt veranderen”